ЖВПФК

Співпраця ЖВПФК ДНУ і ДП «СхідГЗК» у підготовці фахівців

Сучасний рівень освіти вимагає нових освітніх інновацій, здатних забезпечити високу якість підготовки фахівців. Навчальні заклади намагаються врахувати вимоги часу та адаптувати зміст підготовки фахівців до інноваційних процесів, що відбуваються в промисловості.

Існують невирішені проблеми в організації практичного навчання студентів які загострилися під час карантину та дистанційного навчання. Тому для забезпечення підготовки висококваліфікованих спеціалістів та успішної адаптації випускників до професійної діяльності в промисловому коледжі впроваджують елементи дуальної освіти.

Для успішного оволодіння студентами спеціальних знань з електротехніки та набуття ними практичного досвіду викладачами циклової комісії електротехнічних дисциплін використовуються різноманітні методи навчання в тому числі такі, як екскурсія.

В умовах карантину в лабораторіях коледжу не було можливості продемонструвати та провести лабораторні роботи на лабораторних стендах, показати будову двигунів на макетах та інше. Тому на початку навчального року було заплановано екскурсію на підприємство ДП «СхідГЗК».

Основними критеріями при виборі підприємства для проведення екскурсії в навчальному році стали:

  • ДП «СхідГЗК» входить в десятку найбільших виробників урану (2% від світового видобутку) і є єдиним в Україні підприємством, яке забезпечує видобуток уранової руди і виробництво концентрату природного урану;
  • підприємство забезпечує до 40% потреб в урані українських атомних станцій;
  • СхідГЗК сьогодні — це виробничі майданчики в Дніпропетровській та Кіровоградській областях, три уранові шахти, три заводи, близько 20 допоміжних підрозділів;

Для успішного проведення екскурсії визначено основні етапи:

  • І етап: Підготовчий
  • Інструктажі з охорони праці:
    • Цільовий
    • Вступний
  • ІІ етап: Екскурсія по підрозділам ДП «СхідГЗК»
  • ІІІ етап: Підведення підсумків. Обмін враженнями

Екскурсія проводилась 18.09.20 р згідно розпорядження директора коледжуза №18 від 16.09.20 р..

18 студентів 3 курсу гр.. МЕЕП – 18 відвідали потужне підприємство енергетичної галузі, розташоване у м. Жовті Води Дніпропетровської області. Студентів супроводжували викладачі – Вербівська Н.В., Науменко П.М., Федосенко А.А., Нор В.М.

На передодні  екскурсії, з метою покращення якості знань студентів, викладачі ВербівськаН.В. та Нором В.М. поставили  перед студентами групи МЕЕП-18 завдання отримати необхідну інформацію про впровадження інноваційних технологій на підприємствах. Студенти отримали групові та індивідуальні завдання.

І етап:

В коледжі зі студентам проведений цільовий інструктаж з охорони праці завідувачем виробничої майстерні Нором В.М.,

Короткий зміст цільового інструктажу:

«Загальні відомості про підприємство, характерні особливості виробництва. Загальні правила поведінки працюючих на території підприємства, у виробничих та допоміжних приміщеннях. Розташування основних служб. Основні небезпечні та шкідливі фактори, які характерні для цього виробництва, особливості їх дії на працюючих. Методи та засоби запобігання нещасним випадкам».

Безпосередньо на підприємстві вступний інструктаж про особливості роботи  провів в приміщені ГМЗ інженер з  охорони праці Барабаш Юрій Михайлович. Інформацію  доповнили Клеопа Едуард  Миколайович, Кіцела Костянтин Валентинович. Енергетики не забули розповісти про історію ДП «СхідГЗК».

«Загальні відомості про технологічний процес та обладнання на робочому місці, виробничій ділянці. Основні небезпечні і шкідливі виробничі фактори, що виникають при цьому технологічному процесі, особливості їх дії на працюючих. Небезпечні зони машин, механізмів приладів. Засоби безпеки обладнання. Вимоги запобігання електротравматизму. Засоби індивідуального захисту на робочому місті та правила їх використання. Причини  нещасних випадків, що мали місце на підприємстві.Схема безпечного руху працівників по території підрозділів ДП «СхідГЗК». Всі наголошували на небезпеці під час перебування біля діючих високовольтних електроустановок».

«Історія підприємства — 24 липня 1951 р постановою Ради Міністрів СРСР на базі рудників ім. Першого Травня й Жовта Ріка тресту «Ленінруда» Міністерства чорної металургії й деяких інших підприємств створено Комбінат №9, він же п/с 28, а пізніше – Східний гірничо-збагачувальний комбінат. До складу комбінату увійшли рудоуправління №1 (м. Кривий Ріг р-н Першого Травня) та рудоуправління №2 (с.Жовта Ріка). Наказом начальника 2-го Головного управління при Раді Міністрів СРСР           Антропова П.Я. від 10.08.51 №53 першим начальником комбінату №9 був призначений Бондаренко Михайло Нестерович, а головним інженером — Якушенков Борис Іванович. 31 серпня 1951 р завершена розвідка з підрахунком запасів Першотравневого й Жовторічанського родовищ, які були передані 2-му Головному управлінню при Раді Міністрів СРСР. Розпочато будівництво шахт: «Об’єднана» і «Північна» (РУ-1); «Нова» і «Вільхівська» (РУ-2). 1955 року введено в експлуатацію ремонтно-механічний завод (РМЗ). 25 жовтня 1955 р наказом №793 Міністра середнього машинобудування схвалено рішення про будівництво гідрометалургійного заводу. 1956 р — видано першу руду на шахті «Нова». У 1958 році — створено Центральну лабораторію контрольно-вимірювальних приладів і автоматики (ЦЛ КВПіА).Побудовано і здано в експлуатацію гідрометалургійний завод. 19 січня 1959на гідрометалургійному заводі отримано перший кілограм урану у вигляді U3O8.1960 р — створено Центральну наукову-дослідницьку лабораторію автоматики (ЦНДЛА).1971 — Створено інформаційно-обчислювальний центр (ІОЦ).1972 — Розроблено проект та розпочато роботи з розширення й реконструкції ГМЗ.1976 — У червні завершено реконструкцію та розширення ГМЗ, потужність заводу збільшилась у два рази. 6 лютого1984р  введено в експлуатацію першу чергу (СК-42) сірчанокислотного заводу.У листопаді 1987 введено в експлуатацію другу чергу сірчанокислотного заводу (СК-46), потужність СКЦ досягла мільйона тонн сірчаної кислоти (найбільший завод у СРСР).

ІІ етап: екскурсія по підрозділам:

  • диспетчерський пункт;
  • підстанція «Заводська»;
  • підстанція «Заводська — 2»;
  • вапнякова дільниця (електрообладнання крана);
  • підстанція глибокого вводу 150/35/10 кВ.

Під час екскурсії групу студентів супроводжували:

Кіцела Костянтин Валентинович, провідний інженер-енергетик ГМЗ;

Кисіль Геннадій Олександрович, начальник відділу станцій та підстанційЕЛ ЦЛ КВПтаА;

Олійник Сергій Олексійович, провідний інженер ЕЛ ЦЛ КВПтаА;

Поташов Анатолій Степанович, інженер з налагодження та випробувань ЕЛ ЦЛ КВПтаА;

Щербатюк Юрій Вікторович, провідний інженер з режимів оперативно-диспечерської служби ДМтаП ЦЛ КВПтаА;

Безуглий Віталій Вікторович, чергововий електромонтерДМтаП ЦЛ КВПтаА,

Стець Олександр Леннідович, електродиспетчерДМтаП ЦЛ КВПтаА,

Кожний із них відповідає за свій підрозділ про що далі більш детально.

Екскурсія розпочалася з огляду «енергетичного серця» підприємства – диспетчерського пункту, про який  детально розповіли Клеопа Е.М. та Кисіль  Г. О.

Студенти побачили робоче місце диспетчера — це спеціально обладнаний диспетчерський пункт,де розташовується диспетчерський щит. На нім візуально показується спеціальними символами реальний стан і положення електроустаткування на підстанціях — уся схема підстанції міста Жовті Води.

У своїй роботі диспетчер активно використовує диспетчерський щит: коли на підстанції виводиться  устаткування на ремонт, то диспетчер відображає це на щиті.Логіка роботи диспетчера, в оперативних заходах для ліквідації анормальних відхилень ходу технологічного процесу, багато в чому аналогічна роботі майстра, що ремонтує складні електричні і інші промислові апарати і системи.Знання і розуміння технологічної схеми управління (чи ремонтованого) об’єкту є необхідною передумовою успішної роботи як диспетчера, так і ремонтника.

За технологією диспетчерські щити є двох видів: аплікативні  і мозаїчні з пластиковим набірним полем, так і відео щити.

Креслення мнемонічних схем на щитах і пультах управління виконані згідноРМ 4-65-68. Оскільки виконання мнемосхем відноситься до одного із завдань художнього конструювання, при рішенні яких потрібний облік специфічних вимог технічної естетики і інженерної психології.

Головний енергетик ДП «СхідГЗК» Клеопа Е.М. продемонстрував на своєму прикладі високий професійний рівень знань різних  схем. Коли він розповідав, студенти із захопленням слухали та зробили декілька відео, які будуть  використовувати  при підготовці до захисту курсових та дипломних проектів. Едуард Миколайович зауважив, що професія електрик  є дуже почесною та відповідальною.

Наступний етап екскурсії це підстанції «Заводська» 35/6 кВ та «Заводська-2» 35/6 кВ, де студентів ознайомили з основами ремонту обладнання, конструктивними елементами силових трансформаторів, елементами грозозахисту, вимикачами та електрозахисними засобами.

Підстанція «Заводська» 35/6 кВ складається з відкритого розподільчого пристрою напругою 35 кВ та закритого КРУН 6 кВ (використовується масляний вимикач).

Підстанція «Заводська -2» 35/6 кВ складається із закритого розподільчого пристроюнапругою  35 кВ та 6 кВ (вакуумний вимикач). Впроваджена автоматизована  система комерційного обліку про яку більш детально розповів Олійник С.О.

Тобто на  територіях двох підстанції можна було побачити не тільки вітчизняне застаріле обладнання, а й сучасні модернізовані ділянки розподільчих пристроїв.

Проведена екскурсія дала студентам повну картину перетворення електроенергії з 35 кВ до 6 кВ і викликала в них ще більший інтерес до обраної спеціальності.

Про вимірювальні трансформатори струму і напруги, а також апаратури захисту – розповів              Поташов А.С. Розподільчі установки і апаратури керування – Щербатюк  Ю. В.

Студенти з великим інтересом оглядали діюче обладнання підстанцій та зблизька знайомились з роботою енергетиків, ставили запитання щодо її специфіки.

З електроустаткуванням крана на вапняній дільниці екскурсантів ознайомив провідний інженер – енергетик Кіцела Костянтин Валентинович.

Дана дільниця займається переробкою технологічних матеріалів, які застосовуються в технологічному процесі обробки уранової руди. На підприємстві рідкі і тверді матеріали обробляють, щоб перевести уран спочатку в розчинну форму, а потім виділяють з розчину максимум речовин в яких міститься уран. Цей процес називається глибоким витяганням. Отриманий у такий спосіб уран повертають у виробництво. Після переробки все одно утворюються так звані скидні розчини. Вони містять кислоту, тому спрямовуються на станцію нейтралізації. За допомогою вапняного молока (вапняне молоко — суспензія, що утворюється при змішуванні надлишку гашеного вапна з водою) кислоту нейтралізують, і виходить пульпа — ​суміш твердих сольових з’єднань з водою.

Кіцела К.В. більш детально розповів про обладнання крана.

На завершення екскурсії була показана підстанція глибокого вводу напругою 150/10/ 6  кВ «Сірчана – 150 ».

Студенти отримали унікальну можливість оглянути силовий трансформатор на 32 МВА і додатково практичні знання для майбутньої професії в умовах діючої електроустановки  150/10/6 кВ, де вони мали змогу також ознайомитися з розподільними пристроями високовольтних мереж, системою автоматизації та захисту, лініями електропостачання різних напруг, резервними джерелами живлення, потужною компресорною установкою, насосними установками, системою пожежогасіння та сигналізації підстанції. Присутні почули роботу потужного трансформатора -32 МВА та «тріскотіння» струму в ЗРП – 154 кВ.

Обладнання студенти та викладачі оглянули зовні але  принципи налаштування та функціонуванням розповіли спеціалісти енергетики ДП «СхідГЗК» настільки детально, що було відчуття, що присутні його побачили зсередини. Усе побачене, з точки зору викладачів, мотивуватиме студентів отримувати теоретичні знання під час навчальних занять.

Загалом екскурсія тривала 4 години і викликала велику зацікавленість  у майбутніх енергетиків. Можливо, хтось із цих студентів після завершення навчання прийде працювати на дане підприємство.

Вважаємо, що кожна екскурсія на підприємство  зміцнює зв’язок з виробництвом, дає змогу викладачам і студентам познайомитись зі своїми колегами по спеціальності та в подальшому отримувати від них посильну допомогу: консультації, рецензування дипломних робіт, обмін довідниковими матеріалами та інше.

Хочеться зазначити, що даний захід був вкрай необхідний та корисний для студентів коледжу, оскільки результати екскурсії сприяли позитивному налаштуванню на оволодіння знаннями та реальному розумінню обраної професії.

Викладач електротехнічних дисциплін
Наталка Валентинівна Вербівська